Tre raske tips til en vellykket salgspresentasjon

Du har en tjeneste eller produkt du vil selge og har fått muligheten til å komme på et møte med den fremtidige kunden. Hvordan holder du en salgspresentasjon som selger?

Engasjer lytterne

Bruk litt tid på å lage en presentasjon med godt design, som inneholder grafiske elemeneter og fakta som er enkle å oppfatte. Lytterne dine vil dermed komme til å forstå hva du sier og huske mye av det du har sagt.

Skap også en presentasjon som er motiverende. De får lytterne dine til å ta raske beslutninger om kjøp. Finn ut av hvilke behov kundene har og hva som skal til for at virkelig blir interessert.

Skap fokus

Presentasjonen må være reell og sann, slik at du kan presentere data på en ærlig måte. Hver påstand bør være grundig faktasjekket, nøyaktig og ikke misvisende. Det gir deg troverdighet og et sterkt grunnlag når du viser det du vil selge.

Gode presentasjoner inneholder minimal informasjon. All informasjon som ikke er 100 % relevant er tatt bort, og det samme med informasjonsstøy – slik som fancy overganger på PP-presentasjonen og unødvendige bilder. Det som er igjen er bare informasjon som er handlingsorientert og som driver kundene mot en avgjørelse om kjøp.

Snakk til hjertet

Ta med gode historier som snakker til hjertet og eksempler som kan illustrere poengene du har. På den måten kan du hjelpe lytterne til å skape en emosjonell tilknytning til budskapet.

En virkelig god historie tar lytterne med på en emosjonell reise som får dem til å føle at det du tilbyr vil bidra til nå målene sine, som f.eks. økt salg, økt kundemasse, større mediedekning osv. Og de får følelsen av at de bare MÅ ha det.

Det gjelder å finne ut hva de har behov for, vise de veien til suksess og trykke på de riktige knappene.

Lykke til!

 

Ja takk, jeg vil melde meg på nyhetsbrev og få nye blogginnlegg tilsendt!