Brukerundersøkelser er en ypperlig måte å få kjennskap til hvilke behov og ønsker brukerne dine har. Og som alle andre ønsker du at flest mulig svarer. Det er viktig å oppnå høy svarprosent i en brukerundersøkelse, fordi dette sikrer best mulig kvalitet på rapportene dine. Og derav bedre analyser.

Å oppnå en høy svarprosent handler om å fange respondentenes oppmerksomhet og få han eller henne til å bruke noen minutter på å svare på undersøkelsen din. Det viser seg ved spørreundersøkelser som med mye annet – førsteinntrykket teller. Det er viktig at invitasjonen din utformes på en slik måte at respondenten får lyst til å svare med én gang.

Dersom ikke respondentene svarer med én gang på undersøkelsen din, er det mye større sannsynlighet for at de ikke svarer i det hele tatt.

Det er viktig at invitasjonen din utformes på en slik måte at respondenten får lyst til å svare med én gang.

Grafen under (levert av vår samarbeidspartner Easyfact) illustrerer hvordan respondentene svarer, basert på svar som er sendt via Easyfact. Grafen viser antall dager mellom invitasjon til respondent og svar fra respondent. Første søyle viser altså antall svar som ble sendt inn på samme dag som invitasjonen (dag 1), andre søyle viser antall svar som ble sendt inn dagen etter invitasjonen (dag 2) og så videre.

Grafen viser tydelig at det er kritisk for svarprosenten at du påvirker respondentene dine til å svare så fort som mulig etter invitasjonen. Hvis ikke går invitasjonen lett i glemmeboken.

Det er lett å kjenne seg igjen i dette. Når man får en e-post som engasjerer, forholder man seg til den straks. Hvis ikke risikerer man at den blir “begravd” i en allerede full innboks.

Samme statistikk viser også at påminnelser ikke har veldig stor betydning for svarene. Det blir sendt ut påminnelse i 38% av undersøkelsene hos Easyfact, og i gjennomsnitt blir disse påminnelsene sendt ut 5,9 dager etter invitasjonen. Dette ikke gir særlig innvirkning på svarantallet (se grafen over). De fleste svar som i det hele tatt kommer inn har allerede kommet inn på dette tidspunktet, og den eneste synlige virkningen er et noe høyere svarantall på dag 8.

 Dersom ikke respondentene svarer med én gang på undersøkelsen din, er det mye større sannsynlighet for at de ikke svarer i det hele tatt.

Det er viktig å huske at dette er generell statistikk, basert på mange forskjellige typer undersøkelser. Hver undersøkelse og målgruppe er forskjellig og har sine særegenheter, og man har i varierende grad tilgang på virkemidler i form av pisk og/eller gulrot. Ta med deg denne lærdomen når du utformer dine egne spørreundersøkelser.

Lykke til!

Retorika tilbyr ulike kommunikasjons- og markedsføringstjenester og kan også tilby hjelp til å gjennomføre en bruker- eller markedsundersøkelse for virksomheter som trenger dette. Kontakt oss og få et tilbud!

Ja takk, meld meg på nyhetsbrev og få nye blogginnlegg rett i innboksen!

 

 

(Artikkelen er hentet fra Easyfact)