Retorika - outsourcing av kommunikasjonstjenesterGoogles algoritme gjør at nettsteder med relevant innhold blir favorisert i organiske søk. Det betyr at om du skriver godt og relevant innhold om det du driver med på ditt nettsted, bidrar dette til at du får en høy(ere) ranking i organiske søk. Derfor bør du begynne å skrive. Content marketing er som en gullgruve for deg som vil være synlig på nett for en billig penge.

Sett deg et langsiktig mål

Gjør prosessen effektiv og lag deg et langsiktig mål. Hvor vil du? Ønsker du å publisere 20 artikler i løpet av året? Og vil du ha 5 artikler publisert før sommeren?

Følg opp dette målet, planlegg i kalenderen din og innstill deg mentalt på at dette er noe du klarer å gjennomføre. Ikke bedøm din egen progresjon på bakgrunn av en enkelt artikkel. Arbeidsflyten kommer etter hvert. Hvis du holder deg til målet vil du se resultater frem i tid.

Lag en innholdsplan

Retorika - outsourcing av kommunikasjonstjenesterLag en liste over temaer du ønsker å skrive om og idemyldre rundt disse. Hvilke tjenester/produkter er det du vil fokusere på eller gjøre mest synlig? Lag en liste over 5, 10 eller 20 temaer, avhengig av hvor mange artikler du har satt deg som mål.

Skriv gjerne ned et par setninger med stikkord om hver enkelt artikkel. Du trenger ikke å skrive hele artikkelen, bare nok til å forstå hva du tenkte der og da slik at det blir enkelt å komme tilbake til den og gjøre den ferdig ved en annen anledning.

Tenk på temaene så ofte du kan. På den måten finner du gjerne nye ideer til ting du kan skrive i hver artikkel. Ofte er det slik at produksjon av en artikkel ofte genererer ideer til andre artikler. Så er du i gang.

Lytt og lær av kundene dine

Samtidig med – eller aller helst før – du lager en innholdsplan bør du finne ut hva kundene dine trenger å vite om tjenestene dine. Hva er essensiell informasjon om ditt produkt som kan gi kjøpssignaler?

Les også: Hva skal til for at kundene kjøper dine tjenester?

Tren på å skrive

Det tar tid å skrive når du skal produsere godt og overbevisende innhold. Den første artikkelen er alltid kneiken. De neste artiklene er lettere å skrive.

Akkurat som alt annet er det trening som gjør susen.  Sett av tid hver dag eller eventuelt hver uke til å skrive, minst 1-2 timer. Begynn gjerne kvelden før og skriv videre dagen etter. Finn din personlige stil. Å skape innhold blir enklere og bedre med tiden. Din skrivekompetanse vil utvikle seg ved trening. Nettbasert innhold kan dessuten endres etter publisering, så ikke vær redd for å publisere.

Les også: 10 tips for å skrive bedre

Finn dine personas

Det er blitt vanlig å skape personas, basert på hvem kundene dine er. Personas personliggjør målgruppene / kundene dine, og gjør det lettere å forestille seg hvem de er. Hvor gamle er de? Hva interesserer de seg for? Yrkestittel? Fagbakgrunn? Geografiske data? Et eksempel på personas er Sigurd Sjef, 45 år gammel, bor i nærheten av Oslo, gift, 2 barn, trener for Birken, er opptatt av innovasjon og skriver ofte kronikker i DN.

Bruk personas aktivt når du skriver. Sigurd Sjef blir imponert over artikler med et litt annet ordforråd enn de andre av dine personas. Analyser behovet og bruk kunnskapen til å formulere deg riktig til Sigurd Sjef.

Ha et edruelig forhold til kilder Noe av det viktigste man lærer i akademia er å ha et forhold til kilder, og ikke minst stille seg kritisk til kildene. Hvor kommer informasjonen fra? Er det rikitg? Kan vi stole på kildene? Når du skriver og presenterer noe nytt bør du ha med en kildehenvisning på hvor du har dette fra, slik at de som leser kan ettersjekke og eventuelt tolke kilden selv.

Det er sikkert diskutabelt hvorvidt du trenger å ha kildehenvisninger i egne blogginnlegg, produktomtaler og annet. Men det virker reflektert og seriøst. Og vil du selge, er seriøsitet noe du ønsker å formidle. Les mer om dette her: Bruk av kilder

Retorika.no - outsourcing av kommunikasjonstjenesterOptimaliser artiklene for content marketing

Finn en god overskrift og gjør en søkeordanalyse med Googles Keyword Planner. Finn ut hva folk søker på innenfor temaet du skriver om. Bruk ord i overskriften som blir brukt mest i søk.

Artiklene dine må også ha en call-to-action. Dette kan være et kontaktskjema, en påmeldingslink til nyhetsbrev, et telefonnummer eller lignende, som får leserne til å utføre den den handlingen du ønsker. Ønsker du leads vil du kanskje at en potensiell kunde enten ringer deg eller fyller ut et kontaktskjema og ber om et møte.

Spre og mål

Til sist, synliggjør innholdet for målgruppen(e) din(e). Send artiklene via et nyhetsbrev eller post dem i sosiale medier. Du må vurdere hvor du finner målgruppen din. Driver du B2B, er LinkedIn også en god kanal for deg og dine tjenester/produkter.

Betal gjerne for å nå ut til flere enn nettverket ditt. Facebook har nå en svært god annonse-administrasjon med et brukervennlig grensesnitt, der du kan nå ut med annonsene dine til svært definerte målgrupper. Derav god synlighet for en billig penge.

Og ikke minst, mål aktivitetene dine. Det kan du gjøre enten via intergrert analyseverktøy i de sosiale mediene eller Google Analytics. Da kan du følge med på hvor god effekt kampanjen/annonsen din har og gjøre fortløpende endringer som bidrar til bedre synlighet.

Lykke til!

 

Fikk du noen ideer til å sette i gang med content marketing? Har du likevel behov for å få starthjelp? Retorika kan tilby en startpakke for content marketing der du får tips og ideer til hvordan du kan gå frem og hvordan du optimaliserer artiklene dine for content marketing. Vi kan også skrive artiklene for deg. Eller kanskje trenger du noen til å kvalitetssikre teksten, korrekturlese eller språkvaske?

Ring 909 46 063 for å diskutere løsninger som passer for deg. Eller kontakt oss via kontaktskjemaet nedenfor. Du får rask tilbakemelding!