Hva skal til for at kundene velger dine tjenester?

Ofte tar det lang tid før kundene bestemmer seg for å kjøpe en tjeneste. De trenger å ha tillit til at de får det de behøver og at tilbyder leverer et godt produkt.

Hvordan lar du kundene kjenne til deg og dine tjenester? Og hvordan overtaler du kundene til å velge det du tilbyr?

Fortell din historie

En potensiell kunde trenger å vite litt om hvem du er og hva du selger. Ved å presentere deg selv og forklare hva tjenestene dine innebærer, sender du signaler om at du virkelig kan sakene og at tjenestene dine er relevante for kunden. Du engasjerer og skaper tillit hos kunden. Når du har skrevet godt innhold om det du leverer, kan du synliggjøre det ved content marketing.

Inspirer, forklar, informer og gi tips

Er du fotograf? Da kan du fotografere profesjonelt. Du vet at brudepar må fotograferes på en spesiell måte for at den svarte dressen ikke skal slå ihjel den hvite kjolen, slik at bildet ikke blir for lyst eller for mørkt. Du vet mye om posisjoner, tema, lysforhold og mye mer. Dette er noe kundene dine enten ikke har noe forhold til, eller vet for lite om. Skriv om det og spre det i digitale medier.

Les også: 10 tips for å skrive bedre

Eller driver du med rådgivning? Er du tannlege? Kundene har nytte av å vite hva du driver med. En tannlege kan for eksempel skrive artikler om hva som er nytt innen fagfeltet, nye metoder for å hindre tannlegeskrekk eller nye måter å legge fyllinger på.

Forklar hva du selger og hva kundene får i form av merverdi når de kjøper dine tjenester. Gi dem tips til selv-hjelp. Det skaper interesse, engasjement hos kunden og ikke minst tillit til deg som leverandør.

Det magiske ved content marketing er at selv om du gir fra deg de beste tipsene i boken, får kundene likevel mer lyst til å gå til deg for å få jobben gjort skikkelig, enn å prøve å gjøre det selv.

Du åpner en verden av fantastiske muligheter og ideer hos kunden ved å forklare og inspirere om hvordan bildene kan tas profesjonelt. Eller de får nyansert kunnskap om hvordan din rådgivining vil utvikle deg og dine tjenester. Ny innsikt som virker beroligende og som skaper mindre angst for tannlegestolen, er ikke til å kimse av.

Dermed skaper du et tillitsforhold til kunden. Sannsynligheten for at kundene velger deg, er stor.

Søkemotoroptimalisering og effektiv markedsføring

Retorika.no Anne BergvadOg det er ikke bare for å skape tillit at innhold er bra. Gjennom de siste årene har Google endret seg slik at relevant innhold på websiden din er bare enda mer viktig for å oppnå høyere synlighet i organiske søk. Innhold er altså med på å gjøre ditt nettsted søkemotoroptimalisert. Jo mer jo bedre.

Du kan også spre artiklene dine i form av betalte annonser via Google (Google Adwords) og på sosiale medier, gjerne LinkedIn, Facebook, Twitter eller andre kanaler som er relevante for din virksomhet. Å markedsføre seg via disse kanalene er både treffsikkert, effektivt og målbart. Du har store muligheter til å øke ROI (Return On Investment) med content marketing.

Innse at du må

Mange ledere i små og mellomstore foretak har store utfordringer med å produsere innhold regelmessig. Å skrive tar mye tid og tiden må ofte brukes på å lede og drive virksomheten. Mange synes også de ikke skriver godt, og de vet heller kanskje ikke hva de skal skrive om. Er du en av dem? Kom over barrieren og kom i gang. Den første artikkelen er vanskelig å få skrevet, men så går det lettere.

Les også: Mini-kurs i skrivetrening

Innholdsproduksjon er etter hvert blitt en viktig del av markedsføring, og du kan rett og slett ikke la denne muligheten gå fra deg. Med content marketing kan du med små midler rette ditt budskap mot definerte målgrupper og måle effekten av markedsføringen. Digital markedsføring er presis markedsføring, som ikke koster skjorta. Så det er mye å hente på å bruke litt tid på dette.

 

Trenger du hjelp til å komme i gang med content marketing? Retorika kan tilby en startpakke for content marketing der du får tips og ideer til hvordan du kan gå frem og hvordan du optimaliserer artiklene dine for content marketing. Vi kan også hjelpe deg med å skrive artiklene dine.

Ring 909 46 063 for å diskutere løsninger som passer for deg. Eller kontakt oss via kontaktskjemaet nedenfor. Du får rask tilbakemelding!